Kirjoittanut Teemu Vesala | 09.01.2010

Asiakas? Kuka se on?

Laatukonsulttina käsite ”asiakas” on välillä hyvin mielenkiintoinen. Usein käy niin, että itsensä asiakkaaksi näkee se osapuoli, joka istuu rahakirstun päällä tai päättää hankinnasta. Hän kertoo, mikä on tärkeintä testauksen priorisoinnissa.

Hyvä – näin ehkä on. Mutta minusta tuo ei riitä, kun lähdetään pohtimaan käyttöön tulevan ohjelmiston laatua. Silloin minulle ”asiakas” tarkoittaa samaa kuin maksaja (sponsor) ja loppukäyttäjä (end user). Olisi kiva, kun joka projektissa olisi mukana yksi selvästi loppukäyttäjän edustaja kertomassa, mikä ohjelmistossa on hänelle tärkeä. Se saattaa yllättäen poiketa huomattavasti maksajan ajatuksesta.

Otetaan esimerkki: Tuote liittyy jotenkin pankkimaailmaan ja loppukäyttäjänä on normaali kuluttaja. Silloin lainsäädäntö luo hyvin paljon vaatimuksia järjestelmän tietoturvaan ja luotettavuuteen. Ne ovat maksajan näkökannasta tärkeimmät ominaisuudet. Sitten taas loppukäyttäjälle huomattavasti tärkeämpi ominaisuus saattaakin olla käytettävyys. Jos vain maksaja päättää, olemme testanneet yhden osan, mutta emme sitä, mitä saa loppukäyttäjän hyväksymään tuloksen.

Jatkossa kun kirjoitan ”asiakas” tarkoitan vähintään maksajaa ja lopullista käyttäjää.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

%d bloggers like this: