Kirjoittanut Teemu Vesala | 12.01.2010

Mikä ihmeen laatu?

Tuon kysymyksen kysyin jokunen vuosi sitten ja se kysymys löi viimeisen naulan minun koodaja-uran arkkuun. Sukelsin pitkäksi aikaa etsimään vastausta, mitä laatu merkitsee. Vieläkään en  tiedä absoluuttista vastausta kysymykselle, mutta monesti tiedän osittain kontekstisidonnaisen vastauksen.

Paras asia, joka tuon tutkimisesta päähän on tarttunut, on laatumallit. Laatumallit ovat yksi arvokkain työkalu, jota voidaan käyttää testauksen suunnittelussa ja priorisoinnissa. Liian usein ollaan tilanteessa, jossa annettu aika ei riitä testaamaan koko sovellusta ja sen kaikkia ulottuvuuksia kunnolla. Silloin asioita täytyy priorisoida. Ominaisuuksien painottamisessa on hyvä lähteä liikkeelle riskienhallinnasta. Se ei kuitenkaan riitä, vaan asiakkaan tyytyväisyyden kannalta olisi hyvä tietää, mitä laatu hänen mielestään tarkoittaa.

Laatu on liian abstrakti käsite yksinään – sen olen havainnut, koska en vieläkään tiedä absoluuttista määritelmää sille. Jos haluan kysyä ihmiseltä, mitä hän pitää laadussa tärkeänä, minun pitää esittää hänelle jokin konkreettinen jaottelu sille. Silloin laatumallit ovat hyvä lähtökohta.

Laatumalleista suosikkini on FURPSS. Siinä laatu jaetaan toiminnallisuuteen (functionality), käytettävyyteen (usability), luotettavuuteen (reliability), suorituskykyyn (performance), tuettavuuteen (supportability) ja tietoturvaan (security). Niiden avulla päästään jo huomattavasti paremmin suunnittelemaan, miten rajalliset resurssit voidaan käyttää. Asiakkaalle noita pitää vielä tuostakin konkretisoida.

Kun laatumallia käytetään priorisointiin, pitää myös prioriteettien muutos ottaa huomioon. Muutoksen syynä voi olla testaajien havainnot ja raportointi. Tai sitten aikaa on syystä tai toisesta niin paljon, että yksi laatuominaisuus saadaan testattua tarpeeksi hyvin. Jälkimmäinen syy on kyllä niin teoreettinen, että sitä en kirjaisi minnekään.

Meidän työmme on usein abstraktin laatukäsitteen konkretisointia testattavan tuotteen kohdalla. Abstraktin laadun konkreettisin esitys on raportin kannessa oleva liikennevalotaulukko, joka kertoo, onko sovellus vihreä, keltainen vai punainen.

Mainokset

Responses

  1. FURPSS oli aiemman työpaikkani vahva mantra, kunnes täydentyi TFIRPUSS -muotoon. Koettiin tarpeelliseksi lisätä testattavuus (Testability) ja yhteentoimivuus (Interoperability). Jälkimmäinen erityisen erinomaisesti muistuttaa että laadulle ei ole oleellista vain se mitä me itse tehtiin vaan myös kaikki siinä ympäristössä missä meidän tekeleet toimii.

    Minulle tässä mantrassa ei kyllä ole juurikaan rajallisten resurssien kohdistus -merkitystä, vaan monipuolisuuden muistamisen merkitys. Aivan liian usein keskitytään toiminnallisuuteen ja priorisoidaan siitä osia riskien perusteella ja toivotaan että muut näkökulmat hoituvat jotenkin.

  2. Kiitos T ja I -lisäyksestä.

    Sait minut miettimään, pitäisikö meidän esittää kaksi erilaista laatumallia – toinen ostajalle ja toinen toimittajalle. Silloin ostajalle olisi yksinkertaisempi ja normaaliin vaatimusmäärittelyyn liittyvä malli ja pysyttäisiin FURPSS:issa. Sitten toimittajan kanssa taas keskusteltaisiin sellaisesta, jossa testattavuus ja yhteensopivuus on yhtenä osana. Laatu muuttuu siis entistä enemmän kontekstisidonnaiseksi määrittelyn osalta.

    Sitten monipuolisuuden osalta – priorisointiin pakottaminen pakottaa myös miettimään muiden osien olemassa oloa. Juuri kuten kirjoitit – ”no kyllä ne hoituu ja toimii, kun käyttäjä saa tehtyä asian Y” -ajattelu on hyvin tyypillinen. Mutta ehkäpä jossain vaiheessa ostaja muistaa miettiessään asioiden tärkeyksiä:”Hei! Tietoturva on oikeasti olemassa. Ja ehkä sillekin pitäisi tehdä jotain?” Ja ainakin jos ostaja meinaa laittaa jonkun ominaisuuden ”ei ole väliä”-kategoriaan, hän joutuu (toivottavasti) perustelemaan sen hankkimalleen laatuihmiselle.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

%d bloggers like this: